Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /cms/template_s06_3/topAdv.php on line 3
Sekcja ochrony pasa drogowego
I. INFORMACJA O WNIOSKACH
Zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga zezwolenia zarządcy drogi, w drodze decyzji administracyjnej.
Zezwolenie to dotyczy:
- prowadzenia robót w pasie drogowym;
- umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego np.: sieci kanalizacyjne, energetyczne, wodociągowe itp.;
- umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam;
- zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż ww. wymienionych.
1. Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego
1.1. Wniosek na prowadzenie robót w pasie drogowym
(Wniosek do pobrania w zakładce DRUKI)
Wniosek na prowadzenie robót w pasie drogowym powinien zawierać dane:
- dane wnioskodawcy (imię i nazwisko lub nazwę, adres lub siedzibę, numer telefonu i numer identyfikacji podatkowej NIP);
- nazwę ulicy i miejscowość
- rodzaj zajętego elementu pasa drogowego (jezdnia, chodnik, pobocze, itp.) z podaniem procentowej powierzchni zajęcia (do 20% szerokości, powyżej 20% do 50% szerokości, powyżej 50% szerokości do całkowitego zajęcia);
- długość, szerokość oraz powierzchnię zajęcia;
- termin zajęcia pasa drogowego;
Załączniki wymagane do wniosku:
- ogólny plan orientacyjny w skali 1 : 10 000 lub 1 : 25 000
- szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1 : 1 000 lub 1 : 500 z zaznaczeniem miejsca prowadzenia robót
- zatwierdzony projekt organizacji ruchu, jeśli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze lub powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych (projekt winien być zatwierdzony przez Komendanta Miejskiego Policji w Tychach oraz przez Starostę Powiatu Bieruńsko - Lędzińskiego). Projekt organizacji ruchu związany z robotami prowadzonymi w pasie drogowym powinien określać sposób zabezpieczenia tych robót zgodnie z wymogami bezpieczeństwa ruchu drogowego
- informacja o sposobie zabezpieczenia robót, jeżeli nie jest wymagany projekt organizacji ruchu
- oświadczenie o posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę obiektu umieszczanego w pasie drogowym lub o zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót właściwemu organowi administracji architektoniczno - budowlanej.
- pełnomocnictwo w przypadku, gdy jest wymagane.
Zezwolenie wydaje się w formie decyzji administracyjnej zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt. 1ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.).
1.2. Wniosek na umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego
(Wniosek do pobrania w zakładce DRUKI)
Wniosek na umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego powinien zawierać dane:
- dane wnioskodawcy (imię i nazwisko lub nazwę, adres lub siedzibę, numer telefonu i numer identyfikacji podatkowej NIP);
- nazwę ulicy i miejscowość;
- nazwę lub typ urządzenia usytuowanego w drodze;
- długość, szerokość, powierzchnię rzutu poziomego urządzenia;
- termin umieszczenia urządzenia w pasie drogowym.
Załączniki wymagane do wniosku:
- ogólny plan orientacyjny w skali 1 : 10 000 lub 1 : 25 000;
- mapa zasadnicza z wrysowanym przebiegiem planowanych do zabudowy urządzeń infrastruktury technicznej;
- pełnomocnictwo w przypadku, gdy jest wymagane.
Zezwolenie wydaje się w formie decyzji administracyjnej zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt. 2ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.).
2. Wydawaniem zezwoleń na lokalizację zjazdu z dróg powiatowych
Budowa lub przebudowa zjazdu należy do właściciela lub użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu, w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudową zjazdu.
2.1. Wniosek o wydanie warunków na lokalizację zjazdu
(Wniosek do pobrania w zakładce DRUKI)
Wniosek na lokalizacje zjazdu powinien zawierać dane:
- dane wnioskodawcy (imię i nazwisko lub nazwę, adres lub siedzibę, numer telefonu i numer identyfikacji podatkowej NIP);
- nazwę ulicy i miejscowość;
- nr działki na którą ma zostać wykonany zjazd. Załączniki wymagane do wniosku:
- ogólny plan orientacyjny w skali 1 : 10 000 lub 1 : 25 000;
- mapa zasadnicza w skali 1 : 1 000 lub 1 : 500 z zaznaczonym miejscem zjazdu;
- kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości (wypis z rejestru gruntów);
- decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu;
- pełnomocnictwo w przypadku, gdy jest wymagane.
Zezwolenie wydaje się w formie decyzji administracyjnej zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.).
3. Wydawaniem zezwoleń na zlokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
Zgodnie z dyspozycją art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego może wystąpić wyłącznie za zezwoleniem zarządcy drogi. Wnioskodawca składa prośbę o uzgodnienie lokalizacji urządzeń lub obiektów niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego w Powiatowym Zarządzie Dróg w Bieruniu.
Wymagane załączniki:
- ogólny plan orientacyjny w skali 1 : 10 000 lub 1 : 25 000;
- mapa zasadnicza w skali 1 : 1 000 lub 1 : 500 z zaznaczonym miejscem lokalizacji urządzeń lub obiektów
- wypis z ewidencji gruntów dla działek, na których będą umieszczone urządzenia lub obiekty
- pełnomocnictwo w przypadku, gdy jest wymagane.
Zezwolenie wydaje się w formie decyzji administracyjnej zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.).
4. Zgłaszanie szkód powstałych w związku z administrowaniem sieci dróg, ulic i chodników
Roszczenia odszkodowawcze osób trzecich względem Powiatowego Zarządu Dróg w Bieruniu przekazywane są do zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta jest polisa OC. Dokumentem potwierdzającym wiarygodność roszczenia jest notatka policji z miejsca zdarzenia.
Zgłoszenia szkody należy dokonać w formie pisemnej. Do zgłoszenia zaleca się dołączyć zdjęcia z miejsca zdarzenia wskazujące przyczynę uszkodzenia pojazdu (np. ubytek w nawierzchni jezdni) oraz zdjęcia uszkodzonego pojazdu. Fotografie można złożyć w wersji elektronicznej na płycie CD lub w formie papierowej.
5. Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia reklamy
(Wniosek do pobrania w zakładce DRUKI)
Zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych na terenie Powiatu Bieruńsko-Ledzińskiego w celu umieszczenia w nim reklamy wymaga zezwolenia zarządcy drogi w drodze decyzji administracyjnej. Do złożonego wniosku należy dołączyć następujące załączniki:
- Rysunek kolorowy tablicy reklamy;
- Rysunek montażowy reklamy;
- Szkic orientacyjny w skali od 1:10000 do 1:25000
- Mapę zasadniczą w skali 1:500 lub 1:1000 z dokładna lokalizacją reklamy;
- Kopia wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
Zezwolenie wydaje się w formie decyzji administracyjnej zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.).
II. INFORMACJA O OPŁATACH
1. ZAJĘCIE PASA DROGOWEGO
Wysokość opłata za zajęcie pasa drogowego
Na podstawie art. 40 ust. 8, 9 i 10 Rada Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego uchwałą nr VIII/49/07 z dnia 24 maja 2007 r. przyjęła stawki opłata za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg.
(link do uchwały Rady Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego)
2. OPŁATA SKARBOWA
Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku.
Zapłatę opłaty skarbowej dokonuje się w kasie Urzędu Miasta Bieruń, ul. Rynek 14 .
Wydanie decyzji uzgadniającej lokalizację zjazdu z drogi powiatowej oraz decyzji uzgadniającej lokalizację w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego podlega opłacie skarbowej w wysokości 82 zł (podstawa prawna: załącznik do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 nr 225, poz. 1635 z późn. zm.) - "wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki oraz zwolnienia"- tabela część III, poz. 44, pkt. 2 Opłacie podlega również dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia - od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury) 17 zł
UWAGA
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 nr 225, poz. 1635 z późn. zm.) opłacie skarbowej nie podlega dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego. Ponadto podmioty zwolnione z opłaty skarbowej określa art. 7 ww. ustawy.